۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
تعداد بازدید: ۳۱۸۲۶۸
رییس اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک گفت:تولید کننده داخلی مواد اولیه خود را با ارز ۴۸ هزار تومان با تعرفه ۱۵ درصد و مواد اولیه تولید داخل را با ارز ۵۰ هزار تومان تامین می‌کند، اما واردکنندگان با ارز ۲۸/۵۰۰ با تعرفه صفر محصول وارد می‌کنند که نام این عمل را چیزی جز بی عدالتی نمی‌شود نامید.
کد خبر: ۳۶۳۳۵

شرایط فروش لاستیک در نمایشگاه‌های بهاره فراهم نیست | آقای وزیر صمت خودخواسته «نارضایتی »تولید نکنیم

 

آقای وزیر صمت خودخواسته «نارضایتی »تولید نکنیم!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در روز افتتاح نمایشگاه‌های بهاره اظهار کرده بود شرایط برای ثبت نام لاستیک با نرخ مصوب و همچنین عرضه آن در نمایشگاه‌های بهاره فراهم شده است. به  همین دلیل خبرنگار خطوط برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چگونگی عرضه لاستیک در نمایشگاه بهاره بارئیس اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک به گفتگو پرداخت که بر خلاف اظهارات وزیر صمت، آقای میرزایی گفت: هنوز سازوکار ثبت نام و عرضه لاستیک در نمایشگاه بهاره فراهم نشده است و با شرایطی که در سامانه وجود دارد امکان آن برای تولید کننده سخت است چراکه مشکلاتی که در سامانه وجود دارد ثبت نام را دشوار و تولید نارضایتی می‌کند.

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام لاستیک با نرخ مصوب در نمایشگاه بهاره فراهم شد/تحویل و پلاک‌گذاری بیش از ۲۲ هزار خودروی وارداتی

رییس اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک اضافه کرد: درخواست ما این است که این مشکلات برطرف و یا بخشی از روند ثبت نام حذف شود. به عنوان مثال: زمان ورود افراد تا تکمیل فرایند در یک دقیقه انجام شود و مرحله احراز هویت زمانبر است و با توجه میزان تقاضا و جوابگو نبودن سامانه خود می‌تواند باعث ایجاد نارضایتی و عدم ثبت‌نام شود.

میرزایی دامه داد: در حال حاضر منتظر راهکار وزارتخانه هستیم چرا که شرایط فروش تجمعی فراهم نیست و معمولا در فروشگاه‌های بهاره متقاضی و رفت آمد بسیار زیاد است که متاسفانه با این سازوکار نمی‌توانیم خدمات قابل قبولی را ارائه دهیم و پیشنهاد ما این است که با شرایط موجود خودخواسته ایجاد نارضایتی نکنیم.

وی درباره میزان فروش لاستیک سواری در سال جاری اعلام کرد: تا به امروز هرچه تولید شده، عرضه شده که برای سواری این رقم حدود ۲۱ میلیون تن بوده است.

میرزایی درباره دریافت تعداد لاستیک با هر سند تصریح کرد: این عدد در دست ما نیست چرا که سامانه در دست ما نیست اما شنیده ها حاکی از آن است که بسیاری بیشتر از تعداد مجاز خرید کرده‌اند و تعدادی نیز اصلا دریافت نکرده‌اند و یا اقدام به خرید نکرده‌اند، اما آمار دقیق این را وزارتخانه می‌داند.

 

شرایط فروش لاستیک در نمایشگاه‌های بهاره فراهم نیست | آقای وزیر صمت خودخواسته «نارضایتی »تولید نکنیم

صادرات لاستیک سواری در نیم سال دوم 

رییس اتحادیه تولید کنندگان لاستیک بر شرایط خوب تولید این محصول تاکید کرد و افزود: با وجود تمام مشکلات افت تولید نداشته‌ایم و در سال آینده نیز قطعاً افزایش میزان تولید خواهیم داشت و با افزایش ظرفیت و تناژ کارخانه‌های کویر تایر و بارز توان برطرف کردن نیاز داخل به طور کامل را خواهیم داشت و در سال جدید دیگر شاهد سامانه و ثبت نام نخواهیم بود.

وی افزود: در مجموعه کویر تایر در تولید لاستیک سواری ۱۵ هزار تن افزایش ظرفیت داشته ایم.در بارز کرمان حدود شش هزار تن به طرفیت اضافه شده ودر کردستان هم چهار هزار تن در سال جاری اضافه شده و ده هزار تن در سال آینده اضافه خواهد شد و این بیانگر این مطلب است که دیگر در سال آینده با توجه به میزان تقاضای بازار داخل کمبودی نخواهیم داشت و در پی آن هستیم که با افزایش ظرفیت، نیم سال دوم سال آینده پس از تامین نیاز داخل اقدام به ایجاد ظرفیت برای صادرات کنیم، البته اگر شرایط تامین ارز برای خرید مواد اولیه تامین شود و ظرفیت خالی نماند چراکه ما امسال حدود هفت هزار تن ظرفیت خالی داشتیم که بنا به عدم تامین ارز برای تهیه مواد اولیه از چرخه تولید خارج شد و این ظرفیت را از دست دادیم ولی انتظار داریم در سال آینده این اتفاق تکرار نشود.

میرزایی در واکنش به نرخ مصوب دولت بیان کرد: ما این نوع قیمت گذاری را غلط می‌دانیم و ساز و کاری که برای انجام این کار در نظر گرفته شده نادرست است. چرا که قیمت تمام شده یک محصول وابسته به نرخ نهاده‌های تولید است.زمانی که یک سود ثابت حداقلی را در نظر می‌گیریم اما نرخ ارز تامین مواد اولیه و تورم بالا و پایین می‌شود طبیعتاً باید متناسب با آن قیمت محصول نهایی نیز تغییر کند .اگر گران می‌شود باید قیمت محصول افزایش  و اگر ارزان شود نرخ محصول کاهش یابد.

 

شرایط فروش لاستیک در نمایشگاه‌های بهاره فراهم نیست | آقای وزیر صمت خودخواسته «نارضایتی »تولید نکنیم

 

ناعدالتی در پوشش حمایت از تولید داخلی

رییس اتحادیه تولید کنندگان لاستیک با انتقاد بر تعرفه و نحوه مدیریت واردات تصریح کرد: زمانی که تعرفه واردات لاستیک‌های اتوبوس رادیال، صفر و واردات با ارز ۲۸ هزار و پانصد تومان انجام می‌شود اما مبنای محاسبه مواد اولیه ما بعضاً با ارز ۴۸ هزار تومان و تعرفه پانزده درصد محاسبه و برای خرید مواد اولیه تولید داخل نیز مبنای محاسبه ارز پنجاه هزارتومان در نظر گرفته می‌شود و قرار است من به عنوان تولید کننده داخلی با آن محصول وارداتی در بازار رقابت کنم و آن هم در شرایطی که برخلاف محصولات داخلی هیچگونه نظارت و قیمت‌گذاری دستوری بر  محصولات وارداتی وجود ندارد ، معنی این اقدامات جز ناعدالتی‌های چیز دیگری نیست.

میرزایی ادامه داد:  واردکنندگان که طیف وسیعی هم دارند با رانت از دولت ارز ۲۸/۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند و آمار نشان می‌دهد که واردات نسبت به سال گذشته دوبرابر نیاز داخل افزایش داشته در حالی‌که سی و پنج درصد نیاز داخل را هم تولیدکنندگان  تامین می‌کنند و این نابرابری و رانت را در زمانی شاهد هستیم که تولید کنندگان در حال افزایش ظرفیت خود هستند و تا پایان سال این قابل وصول خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: تولید کننده داخلی مواد اولیه خود را با ارز چهل و هشت هزار تومان با تعرفه پانزده درصد و مواد اولیه تولید داخل را با ارز پنجاه هزار تومان تامین می‌کند اما واردکنندگان با ارز ۲۸/۵۰۰ با تعرفه صفر محصول وارد می‌کنند که نام این عمل را چیزی جز بی عدالتی نمی‌شود نامید ، آن هم در حالی‌که شعار آن حمایت از تولید است.

برچسب ها: تولید داخلی لاستیک قیمت لاستیک خودرو #وزارت صمت عباس علی آبادی اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک سال جدید
ارسال نظر
آخرین اخبار